keskiviikko 29. elokuuta 2012

Åland: matkasuunnitelma

Ajattelin ennen varsinaista reissukertomusta selventää hiukan reitistä mitä kautta oikein matkasimme Ahvenanmaalle. :)

Eli aluksi mietiskelimme mahdollisia vaihtoehtoja. Yksi olisi ollut matkustaa useamman tunnin matka ristelyaluksessa Turusta suoraan Maarianhaminaan, mutta ajattelimme että pikkusaaria pitkin on hauskempi matkata. Ja se valittiinkin suunnitelmaksi. :)

Reittimme lyhyesti: Kustavi-Lappo-Kungsö. Ja takaisin samaa reittiä, tietty käänteisessä järjestyksessä.

Kuvakaappaus Google Mapsista

Ja sama pitempänä kertomuksena:

Ajoimme isän kanssa ensin Taivassaloon. Siellä tapasimme veljeni, joka oli tullut pk-seudulta omalla pyörällään. Siitä matka jatkui peräkanaa parikymmentä kilometriä Kustaviin (A), jossa odotti ensimmäinen monista lossimatkoista. Pienen lossimatkan jälkeen ajoimme läpi pikkusaaren, jonka toisessa päässä odotti hiukan pidempi lauttamatka (kestoltaan noin puoli tuntia). Sen jälkeen ajoimme läpi hurmaavan Brändön. Oli aivan huikean kaunista seutua! Metsikkö ja merimaisemat kivikallioineen ja rantakaislikkoineen vaihtelivat, pienemmät saarekkeet oli yhdistetty silloilla kivasti mutkittelevaksi tieksi. Paluumatkalla ajelimmekin reitin hitaammin nauttiaksemme hiukan pidempään upeasta ympäristöstä. :)

Brändön toisessa päässä oli luvassa jälleen isommalla laivalla matka, joka kesti about puoli tuntia. Laiva olisi mennyt Hummelvikiin asti, mutta me jäimme ensimmäisellä "pysäkillä", Lappossa (B) pois. Lappossa, Pellaksessa yövyimme pienessä mökissä ekan yön. Tämä olikin hyvä ratkaisu, sillä tähän asti oli jo mukavasti matkan tekoa takana ja väsy alkoi tulla.

Seuraavan päivän aamuna matka jatkui. Menimme samalla laivalla jolla olimme jääneet Lappoon, mutta tällä kertaa mentiinkin määränpäähän Hummelvikiin asti. Istuimme parin tunnin matkan laivan kannella ja kabinetissa ihaillen saaristomaisemia. Matkalla oli pari välipysähdystä Kumlingessa sekä Enklingessa. Laivan "päätepysäkki" oli siis Hummelvik (C) Vårdön saarella. Siitä jatkoimme lyhyen lossikyydin jälkeen matkaa pyörillä. Tosin pysähdyimme hetkeksi katsomaan Bomarsundin linnaketta (tai sen raunioita).

Ajoimme läpi Ahvenanmaan Kungsöhön (D), lähellä Maarianhaminaa Jomalan kunnassa, ja vietimme siellä kaksi yötä mukavassa mökissä. Seuraavina päivinä ajelimme myös muualla Ahvenanmaalla, välimatkat kun ovat loppuviimeksi tosi lyhyet. Kolmantena päivänä tulikin käytyä mm. Eckerössä.

Torstaina matkattiin samaa reittiä takaisin Lappoon ja siellä oltiin vika yö. Paluumatkalle lähdettiin aikaisin seuraavana aamuna.

Siinä lyhykäisyydessään reissumme, lisää tarinaa kuvin tulossa heti seuraavaksi. :)